Trending »
ceasurireplicarolex.com

Review Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM DG II

on March 29 | in Am testat, Noutăți Foto, Obiective dSLR, Producatori, Sigma | by | with 3 Comments

Sigma produce singurul obiectiv rectiliniar, non-fisheye, cu focala de 12 mm. Din cate stiu eu, nu mai exista un asemenea obiectiv nici de tip zoom si nici cu focala fixa. Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM DG II este deci un produs unic.

Mi l-am dorit intotdeauna, nu pentru ca e singurul de pe piata ci pentru ca unghiul de cuprindere e atat de mare incat, cu putina creativitate, se pot realiza fotografii de exceptie cel putin din punctul acesta de vedere. Cred ca multi fotografi de peisaj au simtit, in repetate randuri, ca si mine, ca oricat ar fi de wide obiectivul lor, se putea si mai wide.

12 mm, F/10, 0ev, corectii culoare

12 mm, F/10, 0ev, corectii culoare

Personal, am incercat de mai multe ori sa sugerez unghiuri mai largi decat imi permitea tehnica prin diverse metode de editare sau artificii de fotografiere. Dupa ce am incercat si chiar m-am obisnuit cu obiectivul in cauza, marturisesc ca… se poate si mai wide. Tehnica insa ne franeaza aici si acesta este maximul pe care il putem obtine. Dar senzatia de cuprindere intr-un singur cadru este nemaipomenita iar creativitatea la care ne obliga un astfel de obiectiv pare, cel putin pentru inceput, nelimitata.

12mm, F/9, 0ev

12mm, F/9, 0ev

Ca fotograf de peisaj si iubitor de natura, consider obiectivul un must-have. Cu toata sinceritatea.

12mm, F/7.1, -0.7eV

12mm, F/7.1, -0.7eV

Este al doilea model 12-24, redenumit din EX in HSM II – o decizie recenta a producatorului de a denumi si finisa EX (excellence) probabil doar obiectivele cu diafragma maxima constanta.

Elementul frontal este puternic bombat, daca-mi permiteti termenul, ceea ce face imposibila montarea de filtre; un neajuns al majoritatii obiectivelor ultrawide, compensat insa de un contrast mai puternic rezultat atat din calitatea optica dar si din specificul scenelor fotografiate, oricat ar parea de greu de inteles aceasta particularitate.

13mm, F/10, 0eV

13mm, F/10, 0eV

12mm, F/9, 0eV

12mm, F/9, 0eV

Finisarea este de calitate si desi nu este de aceeasi factura cu care Sigma ne-a obisnuit la ovbiectivele EX obiectivul “se simte” bine, este inchegat iar plasticul nu da deloc senzatia de ieftin sau de obiectiv de kit. Dealtfel, nici nu este prea ieftin insa o apreciere asupra pretului nu se prea poate face, concurenta in domeniul 12mm lipsind cu desavarsire.

Nu voi aminti aici datele de catalog ale obiectivului ci ma voi opri asupra celor mai importante aspecte tehnice, cele care pot face diferenta intre o alegere in aceasta zona sau un compromis intre calitate si focala din oferta altor producatori.

Desi este un aspect care, asa cum mai spuneam si cu alte ocazii, nu ma intereseaza prea mult si nici nu determina o achizitie sau alta, este un obiectiv destul de sharp in zonele centrale si cel putin satisfacator in colturi sau zonele laterale. Adaug doua exemple cu crop suta la suta din imagini neprocesate:

12mm, F/6.3, +1eV

12mm, F/6.3, +1eV

Crop 100% din imaginea de mai sus

Crop 100% din imaginea de mai sus

12mm, F/7.1, 0eV

12mm, F/7.1, 0eV

Crop 100% din imaginea de mai sus, in punctul de focus

Crop 100% din imaginea de mai sus, in punctul de focus

La un asemenea unghi, aberatiile cromatice sunt, evident, prezente. Nimic insa de care sa ma tem, personal, pentru sunt aproape perfect eliminate de postprocesare si sunt prezente numai in colturi sau in marginile cadrului, acolo unde nu mai au o asa de mare importanta sau efect distructiv. In imaginile de mai jos aceste aberatii sunt vizibile, dar ACR, de exemplu, reuseste sa elimine in totalitate.

12mm, F/6.3, 0eV

12mm, F/6.3, 0eV

Crop 100%, dreapta-sus

Crop 100%, dreapta-sus

In centrul sau adiacent centrului imaginii nu exista asemenea probleme, oricat m-as fi straduit eu sa fortez nota:

15mm, F/6.3, 0eV

15mm, F/6.3, 0eV

Crop 100% din imaginea de mai sus

Crop 100% din imaginea de mai sus

O problema reala insa si greu, foarte greu sau chiar imposibil de corectat este cea a flare-ului : numai in anumite conditii se pot obtine, in natura si cu soarele pe cer, cadre in care obiectivul sa nu produca acest fenomen nedorit. Datorita formei elementului frontal, lumina pare a fi captata si re-re-relectata si transformata in flare in aproape orice situatie. De multe ori efectul se manifesta numai sub forma unor mici puncte colorate – aceasta ar fi situatia fericita- dar sunt destule cazuri in care fotografia este chiar compromisa. Exista, evident, metode de contraceptie: diafragme inchise, soarele la ceafa sau loteria pozelor., adica acelasi cadru foarte putin modificat ca unghi sau focala. Este, din punctul meu de vedere, cea mai apasatoare problema a obiectivului si care chiar necesita un pic de antrenament si observatie pentru a putea fi, daca nu eliminata, cel putin minimizata. Mai jos sunt doua crop-uri din acelasi cadru, unul cu flare fara consecinte grave si altul cu efect greu de eliminat:

12mm, F/14, -0.7eV

12mm, F/14, -0.7eV

Crop 100%, flare "placut"

Crop 100%, flare “placut”

Crop 100%, disperare!

Crop 100%, disperare!

In alta ordine de idei, pentru cine n-ar fi crezut ca se poate face wild-life cu superultragrandangularul, iata ca s-a inselat: evident, o testoasa tasneste cu aceeasi viteza cu care sta, deci poza poate fi incadrata in aceeasi masura si la natura statica:

12mm, F/9, -0.7eV

12mm, F/9, -0.7eV

In aceeasi nota, bokeh-ul este un aspect important si, dupa cum vedeti in poza de mai jos, destul de placut:

24mm, F/5.6, 0eV

24mm, F/5.6, 0eV

E aceeasi broasca. Niciun animal nu a avut de suferit in timpul fotografierii. Am senzatia ca individei chiar i-a placut.

Da, deformari exista. Nu cred ca este cineva care sa se fi asteptat la contrariul, insa vestea buna este ca acestea sunt foarte foarte bine tinute in frau iar “semnatura” obiectivului este atat de simpla incat corectia nu pune nicio problema. O poza corectata din trei click-uri puteti vredea mai jos:

12mm, F/7.1, 0eV

12mm, F/7.1, 0eV

O corectie ad-hoc

O corectie ad-hoc

In alta ordine de idei, creativitate sa fie, ca obiectivul ne ajuta:

12mm13+07

12mm, F/13, +0.7eV

12mm, F/6.3. 0eV

12mm, F/6.3. 0eV

Un autoportret intamplator:

24mm, F/9, -1.3eV

24mm, F/9, -1.3eV

Si, la final, doua poze de circumstanta:

12mm, F/7.1, -0.3 eV

12mm, F/7.1, -0.3 eV

14mm, F/9, -0.7eV

14mm, F/9, -0.7eV

In concluzie, iata ce consider demn a fi mentionat in legatura cu obiectul – si obiectivul – testat:

Mi-au placut:

  • focala unica;
  • suficient de sharp;
  • constructie solida;
  • extrem de creativ.

Ar mai fi de carcotit:

  • aberatii cromatice;

Nu-mi plac:

  • flare;
  • imposibilitatea de a folosi filtre.

Nu as ezita niciun moment sa cumpar acest obiectiv, in ciuda problemelor pe care le are, chiar daca unele pot parea destul de serioase. Este un obiectiv unic si care ofera posibilitatea de a releva o perspectiva inedita asupra naturii, peisajului sau altor subiecte pe care fotograful le doreste a fi reprezentate.

Multumim www.f64.ro pentru amabilitatea de a ni-l pune la dispozitie si pentru seriozitatea cu care trateaza demersul nostru.

Obiectivul a fost folosit pe un aparat Nikon D700 iar fotografiile, in afara cazului in care nu se precizeaza altfel, sunt tratate in postprocesare numai la nivel de resize si crop.

Fiecare fotografie poate fi vazuta la dimensiuni mai mari, cu un simplu clic pe imagine, sau vizualizand galeria de pe Google+

Pin It

3 Responses to Review Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM DG II

  1. Anghel Mircea says:

    Foarte interesant “obiectul”. Chiar as simti nevoia unui wide. Dupa ce mai “negociez” cu ministrul de finante, poate ma incumet.
    Felicitari lui Bogdan pentru testul documentat de mai sus.

  2. cornholio4ya says:

    Excelent review – nu ca ne-am fi asteptat la altceva.
    L-am testat si eu la F64 sumar si ma asteptam la mult mai putin de la el comparativ de cat e in stare tocmai ca ofera ceva unic pe piata – focala de 12mm rectliniar pe FX. E mult mai sharp decat credeam si deformarile sunt in limite “normale” avand in vedere ce ofera.
    “Problemele” lui ( flare si lentila frontala bombata ) sunt comune si regelui Nikon 14-24 – si cred ca vin ca o limitare tehnica/optica cel putin pentru acum cand vrem sa “fortam nota” pe capatul wide cu focale d-astea fantastice.
    Am ales totusi Nikon 16-35mm f4 pentru a fi intr-un fel safe in ceea ce privesc filtrele, un aspect important zic eu la UW-uri – dar e clar ca Sigma-ul reprezinta o alternativa demna de toata seriozitatea.
    Este SUB jumate din pretul lui Nikon 14-24 si ofera plusul de focala foarte important la capatul wide – dar pierde focala luminoasa si constanta.

  3. Am “fortat” nota la flare si cu Nikon 14-24 si trebuie sa spun ca e o diferenta…. chiar semnificativa. Dar cei 2 mm in plus stii si tu cat conteaza 🙂

Leave a Reply

« »

Comanda online si ne sustii

De citit!

Fotografia saptamanii

Testimoniale

Radu Grozescu Una dintre cele mai bune recenzii despre un aparat foto pe care le-am citit pe meleagurile noastre. Felicitări.

Vlad Eftenie fain lucrat, consistent si bine aprofundat

Laurentiu Pop Am citit cu placere recenzia si va felicit pentru stil. Azi am recitit-o, in conditiile in care, de trei zile, sunt mandrul posesor al unui Sony A57

Ion Octavian Radu Antonescu Minunat prezentat. Pentru Istanbul nu-ti ajunge o viata sa-l cunosti si sa-l intelegi, dar ce am vazut aici este deosebit de bine organizat, cu dragoste si profesionalism. Multumesc.

Teo Ara O adevarata "mina de aur" acest reportaj , cu toate acele informatii de detaliu , pe care nu le gasesti asa usor , iar imaginile sunt niste minunatii

Caută în site

Primiți Noutăți Foto pe Email

Introduceți adresa dumneavoastră de e-mail pentru a primi ultimele Noutăți Foto direct în inbox-ul personal.

 

 

Urmăriți-ne pe FaceBook

Flickr Photos

Scroll to top