Trending »
Related »
_ATN3429

Sony QX100 – cum se naste o idee

on September 24 | in Am testat, Aparate compacte, Noutăți Foto, Producatori, Sony | by | with 4 Comments

Piata de aparate compacte, spun toate studiile, e cam pe duca. Nu va mai trece mult timp, si probabil vom uita complet ca au existat pe piata “sapunierele”, cele care au facut viata usoara multor persoane datorita dimensiunilor reduse si portabilitatii lor excelente.

De vina sunt telefoanele mobile, devenite din ce in ce mai “smart”.

Ce te faci totusi cand esti producator de aparate foto si vezi ca ti se cam “taie craca” intr-un domeniu? Fie te resemnezi si inchizi pravalia, fie te reprofilezi si faci telefoane smart, fie mergi pe ruta cea mai dificila si te apuci sa inovezi si vii cu idei originale.

Sony fix ultima cale a ales-o creind noul Sony QX100 ce nu poate fi numit altfel decat obiectiv inteligent (la fel ca si fratiorul sau mai mic QX10).

Sony-DSC-QX100

Si de aici am extrapolat si mi-am imaginat cum e posibil sa fi gandit Sony aceasta mutare de a veni cu un produs nou, dintr-o categorie complet noua si ea.

Datele problemei

Avem datele urmatoare:

  • piata de compacte in cadere libera
  • din ce in ce mai multe persoane folosesc telefoanele mobile pentru pozele “de zi cu zi”
  • aprox 2.500 miliarde de poze uploadate pana in prezent pe Facebook, dintre care marea majoritate sunt facute cu telefoanele smart
  • cel putin un producator a scos deja pe piata un telefon mobil cu aparat foto cu zoom optic si mai mult ca sigur si altii vor urma
  • tu ca producator ai unul dintre cele mai bune aparate compacte de pe piata (RX100 si acum RX100 II despre care am povestit pe larg aici si aici)

Solutia?

Desi Sony produce si telefoane si tablete (modelele Xperia cu Android), nu au luat-o pe calea “le punem un obiectiv cu zoom telefoanelor” si gata, problema e rezolvata.

In primul rand, camerele foto din mobile au un senzor minuscul si in plus acesta consuma din bateria telefonului. In al doilea rand oamenii trebuie sa iti cumpere telefonul pe care il produci, deci trebuie sa convingi de doua ori. In al treilea rand, daca il cumpara, dupa un an, maxim doi, vor altul, cu procesor X-core, sau se satura de Android si trec pe iOS sau cine stie sisteme vor mai aparea.

Asa ca e “simplu”: faci un obiectiv cu zoom ce se poate atasata oricarui terminal mobil smart existent deja pe piata (precum si celor ce vor urma sa apara pentru ca nu vad sa se renunte prea curand la WiFi).

Ai o baza de posibili clienti mult mai mare, ai senzorul excelent din RX100 II de dimensiuni fizice mult mai mari (1 inch), performante ISO excelente in lumina slaba, diafragma f1.8 si obiectiv Carl Zeiss, baterie separat, nu trebuie sa stea tot timpul pe telefonul mobil si merge declansat si de la distanta (deci posibilitati de “camera ascunsa”), plus multe alte avantaje.

Avantaje care vin de la ambele categorii de produs: aparat compact si mobil, cum ar fi poze mai bune decat cele facute cu mobilul (avantaj compact) sau posibilitate de share instant pe retele de socializare (avantaj mobil).

Si l-au facut: QX100!

_ATN3428

Specificatii

  • senzor de 1 inch de 20.2 megapixeli efectivi tip Exmor R BSI CMOS (identic cu cel din RX100 II)
  • zoom optic echivalent 28-100mm de 3.6x si formula optica Carl Zeiss F1.8-4.9
  • prioritate diafragma, auto si compensarea expunerii (cu posibilitati mari de adaugari de functii noi prin aplicatia PlayMemories)
  • stabilizre optica Optical SteadyShot
  • MicroSD card
  • NFC si Wi-Fi
  • Balans de alb Auto si preset-uri manuale, inclusiv setari in grade Kelvin
  • compatibilitate atat Android cat si iOS

La joaca

Telefonul a sunat fix la cateva ore inainte sa plec spre munte la o aniversare insotit de familie si prieteni.

“- Vrei QX100?”

Fara pauza de gandire, fara nici o ezitare (desi imi propusesem sa las “munca” deoparte in acel weekend)

“- Da!”

Recunosc! Sunt un dependent de gadgeturi, de tehnologie asa ca de cand am auzit de noua inventie Sony in capul meu s-a nascut deja dorinta de a-l testa. Asa ca m-am pus pe treaba inca de pe drumul spre munte.

Pentru a putea folosi QX100 impreuna cu smartphone-ul tau ai nevoie sa instalezi aplicatia Sony PlayMemories Mobile (disponibila gratuit atat in Google Play cat si in App Store). Eu aveam deja aplicatia instalata, aceeasi pe care o folosesti si cu alte dispozitive de la Sony ce au functii WiFi si NFC, asa ca nu a trebuit decat sa introduc o singura data parola de conectare la QX100.

Parola este dificil de introdus (lunga si ciudata) si este disponibila atata printata pe manualul de utilizare cat si pe capacul bateriei (un lucru util deoarece nu mereu tinem cu noi manualul).

Lucru bun este ca nu trebuie introdusa decat o singura data deoarece, ulterior, telefonul tine minte parola si se conecteaza automat. Aici apare avantajul pentru smart-urile cu Android si functie NFC deoarece tehnologia “near field communication” este salvatoare, simpla apropriere si atingere in zona chipurilor NFC facand conexiunea automat, ba chiar si pornind aplicatia PlayMemories din telefon.

Dupa ce te-ai conectat, ecranul telefonului devine partea lipsa a lui QX100, adica ecranul touch cu care controlam setarile aparatului foto, cu care declansam pentru a realiza o fotografie sau a incepe filmarea, precum si locul unde vedem fotografia realizata.

Ca sa fie clar de la inceput:

  • poti face fotografii si in “orb” adica fara un telefon conectat. QX100 are slot de memorie micro SD pe care se salveaza imaginile realizate. Ai buton de declansare, plus buton pentru zoom sau inel in jurul obiectivului (ce poate fi setat cu functii diferite – zoom sau manual focus)

sony-cyber-shot-dsc-qx100-and-dsc-qx10-lens-style-camera-3

  • poti declansa aparatul si de la distanta. Nu trebuie sa fie lipit de telefon cu clemele din dotare, astfel aparatul devine lejer un dispozitiv interesant de facut fotografii pe furis sau fara ca subiectul sa stie sau sa te vada

Exemplul de mai jos dovedeste acest lucru. QX100 era prins de oglinda retrovizoare a masinii, iar Andreea (desi nu are probleme sa fie filmata sau pozata) isi vedea de treaba ei in scaunelul din spate. Eu aveam telefonul in suportul de GPS si declansam in voiosie

DSC00164

  • imagini cu profunzime mica de camp sunt cel putin la ora actuala imposibil de obtinut folosind camera unui smartphone, deoarece senzorul e mult prea mic si diafragmele acestor camere nu sunt suficient de luminoase. Avantajul lui QX100 cu diafragma f1.8 si senzor de 1 inch se vedem mai jos

DSC00066

  • poti opta pentru fotografia realizata sa fie salvata doar in memoria lui QX100, sau si pe telefonul mobil in doua moduri – fie la rezolutie maxima (dar astfel riscati sa vi se umple mult prea repede memoria telefonului) sau la 2 mpx (ideal pentru share pe retele de socializare). In plus, transferul este mult mai rapid in modul 2 mpx, asa ca l-am lasat asa cum a venit din fabrica, sa-mi transfere pe mobil imaginile la rezolutie un pic mai mica.

Astfel, de cate ori realizam o fotografie care-mi placea foarte mult si vroiam sa o arat si altora rapid, fie o suiam direct pe Facebook din telefonul mobil, fie trecea inainte printr-o aplicatie de editare sau de filtre vintage ale Instagramului deja instalate in telefon si apoi, iar, hop pe Facebook.

Controlul functiilor aparatului se face lejer si intuitiv, dar lipseste controlul complet manual. Practic modurile in care putem folosi aparatul sunt:

  • Superior Auto
  • Intelligent Auto
  • Program Auto (P)
  • Aperture Priority (A)
  • Movie Mode

In modul prioritate de diafragma poti compensa expunerea pe plus si minus pana la 3 stopuri deci practic ai oarecum un control minim manual asupra a ce se intampla.

La fel de automatizata este si selectarea sensibilitatii ISO, aici nevand practic nici un control, aparatul alegand sensibilitatea necesara pentru expunere din diferite intervale in functie de modul in care te afli: ISO160-6400(iAuto), ISO160-25600(Superior Auto), ISO160-3200(Program Auto), ISO160-3200(Aperture Priority) iar pe modul filmare sensibilitatea merge de la ISO160 la 3200.

Ca veni vorba de sensibilitati mari, performantele senzorului retro-iluminat de 1 inch isi spune din nou cuvantul, oferind imagini impecabile chiar si la ISO 3200. Incercati asta cu un telefon mobil 🙂

Ce imi place sa cred este ca limitarea aceasta de functii este numai una temporara, practic aparatul ne-avand de-a face cu ele. De “vina” pentru limitari este aplicatia PlayMemories ce poate fi updatata foarte usor sa includa functii noi cum ar fi Mod Manual, Sweep Panorama, Efecte creative, ISO ales manual etc. Un mare avantaj pentru QX100 care spre deosebire de alte aparate isi poate imbunatatii softul si functionarea cu un simplu update pe Google Play sau App Store.

Desi trage doar in format JPEG si nu RAW (din nou un update poate rezolva problema), senzorul ofera o elasticitate dinamica excelenta si suficient de multe detalii pot fi recuperate doar tragand putin de “shadows” in Lightroom sau alt soft de editare foto. Culorile sunt superbe, poate pentru unii un pic prea saturate, dar pentru gustul meu, care sunt adeptul fotografiilor pline de culoare, sunt exact ce trebuie.

Cat timp ne-am plimbat pe munte (am fost iar la stana lui Nea’ Folea unde am facut articolul cu Sony A58) mobilul a stat atarnat in clemele lui QX100. Desi initial cand am auzit despre concept nu prea imi imaginam cum o sa se rezolve problema prinderii pe smartphone-uri, tin sa va spun ca solutia gasita este de zile mari.

_ATN3431

O clema sta fixa (cea de jos pentru a nu impiedica montarea pe trepied), iar cea de sus este “elastica” datorita unui arc intern ce o tine prinsa foarte bine de telefon. Pe langa asta, clemele sunt captusite pe interior cu un cauciuc moale cu un fel de zimti precum dintii unui rechin, orientati spre interior pentru a nu permite “prazii” (a se citi telefon mobil de cateva sute daca nu mii de lei) sa scape. Sunt foarte curios dupa o utilizare intensa de cateva luni/ani cum se vor comporta aceste cleme.

Ne-a si plouat putin, dar nu m-am riscat sa il folosesc prea mult in ploaie, specificatiile producatorului ne-mentionand nimic despre ceva performante sau sigilii “weather proof”. Insa, acea ploaie s-a transformat la altitudini mai mari in zapada, suficient cat sa ne ofere cateva cadre de poveste cu Bucegii

Publicul tinta al lui QX100 (dar mai ales al fratelui mai mic QX10 ce se vinde la jumatatea pretului lui QX100) sunt oamenii ce vor sa impartaseasca cu prietenii instant momentele pe care le traiesc, prin intermediul fotografiilor suite pe mediile de socializare. Astfel, aparatele ofera diferite setari pentru proportiile imaginilor (aspect ratio) si anume 1:1 (patrat), 3:2 (proportiile hartiei fotografice), 16:9 (ecranele TV si calculatoarele personale), precum si aproape uitatul 4:3 al monitoarelor de generatie mai veche.

Am si filmat cu el incercand sa vad cat de bine se comporta focalizarea automata precum si stabilizarea optica. Va las sa trageti concluziile singuri urmarind clipul de mai jos.

Toate cadrele au fost filmate din mana, mai putin cadrul cand se ridica aburi din brazi.

Si inca o dovada a performantelor aparatului, mai ales a sistemului de focalizare ce permite focalizare automata incepand de la 5 cm in modul macro, ignorand complet firele de iarba si alegand perfect zona de focus pe subiect.
DSC00404

La final

Consider abordarea Sony o idee nebuneasca, dar in sensul bun al cuvantului. Trebuie sa ai mare curaj sa faci o asemenea “mutare” pe piata si doar timpul va spune daca au avut dreptate sa mizeze atata pe noile QX100 si QX10 intr-o perioada in care apele sunt tulburi. Mie personal imi place la nebunie noul “gadget” si desi nu l-am testat pe fratele mai mic QX10, cred ca acesta va avea si mai mare succes la publicul tinta din doua motive: pretul la jumatate, precum si zoom-ul optic mai mare (10x).

Sunt curios si care va fi feedback-ul celor ce trag wildlife si isi pot permite acum sa amplaseze mult mai aproape de subiect aparatul foto pe care apoi sa il declanseze de la distanta suficienta cu ajutorul mobilului. Utilizarile sunt multe, insa mai presus de orice, rezultatele sunt remarcabile.

Pin It

4 Responses to Sony QX100 – cum se naste o idee

  1. Imi vand mirrorless-ul si imi iau o dracie d’asta

  2. […] Publicul tinta al lui QX100 (dar mai ales al fratelui mai mic QX10 ce se vinde la jumatatea pretului lui QX100) sunt oamenii ce vor sa impartaseasca cu prietenii instant momentele pe care le traiesc, prin intermediul fotografiilor suite pe mediile de socializare. Astfel, aparatele ofera diferite setari pentru proportiile imaginilor (aspect ratio) si anume 1:1 (patrat), 3:2 (proportiile hartiei fotografice), 16:9 (ecranele TV si calculatoarele personale), precum si aproape uitatul 4:3 al monitoarelor de generatie mai veche. (Sursa: http://www.noutatifoto.ro) […]

  3. florin says:

    Buna ziua. Mi-am luat eu o astfel de jucarie, este vorba de cel mic QX10, ma interesa ceva pe care sa-l pot cara tot timpul la mine si sa se descurce bine in lumina slaba si exact asta si face, la lumina buna nu se vede cine stie ce calitate exceptie face zoomul care face diferenta intre telefon si el, la lumina slaba este super indiferent ca fotografiezi sau filmezi, chiar daca nu se poate regla mare lucru la el, asa in modul automat isi face treaba foarte bine iar zgomotul de imagine este mic chiar si la ISO mare lucru pe care nu l-am vazut la nici un telefon si chiar la aparate cu pretentii. Inervant este timpul de sincronizare cu telefonul si bateria care tine foarte putin.

Leave a Reply

« »

Comanda online si ne sustii

De citit!

Fotografia saptamanii

Testimoniale

Radu Grozescu Una dintre cele mai bune recenzii despre un aparat foto pe care le-am citit pe meleagurile noastre. Felicitări.

Vlad Eftenie fain lucrat, consistent si bine aprofundat

Laurentiu Pop Am citit cu placere recenzia si va felicit pentru stil. Azi am recitit-o, in conditiile in care, de trei zile, sunt mandrul posesor al unui Sony A57

Ion Octavian Radu Antonescu Minunat prezentat. Pentru Istanbul nu-ti ajunge o viata sa-l cunosti si sa-l intelegi, dar ce am vazut aici este deosebit de bine organizat, cu dragoste si profesionalism. Multumesc.

Teo Ara O adevarata "mina de aur" acest reportaj , cu toate acele informatii de detaliu , pe care nu le gasesti asa usor , iar imaginile sunt niste minunatii

Caută în site

Primiți Noutăți Foto pe Email

Introduceți adresa dumneavoastră de e-mail pentru a primi ultimele Noutăți Foto direct în inbox-ul personal.

 

 

Urmăriți-ne pe FaceBook

Photos on flickr

Scroll to top